God made heaven and earth, and the rest was made in China

Shenzen var fett! Shopping, härliga vänner och spa kan det bli bättre? Nja

Resan från "vår" MTR-station till Kinas gräns tar ca 15 min, då vi bor i typ nordligaste Hong Kong. Sen är det bara olika pass-kontroller, köpa visum (160 spänn för oss svennar (har hört att det är dyrare för folk från US och UK för att kineser inte gillar dem lika mycket, så får man stanna i fem dagar).
Vi anlände till ett soligt Shenzen en solig "höst"dag i slutet på oktober. Vi var trötta, hungriga och förväntansfulla på vad Mainland hade att erbjuda. B, som varit där tidigare, skulle visa vägen, men kvinnan har halvbra lokalsinne, så det gick sådär. Vi inledde så småningom starkt med McDonalds. Laddade med ny energi körde vi några peppnings-ramsor och sen var det dags; shopping-time. "Köpcentret" vi inledde med var ett stort, typ hur många våningar som helst som säljer allt du kan tänka dig, kopior såklart av dyrare märken, så stället var "dyrare" än andra. Vi använde den dagen till att "kolla utbudet". Köpte endast några småsaker var. Något vi hade snackat om innan Kina var att fixa våra naglar. Man prutar på ALLT, oftast även då det finns prislistor. Vi gjorde alla gel-förlängningar med bling (jag har aldrig känt mig så kvinnlig i hela mitt liv) och pedikyr. Vi hade alltså två personer var som "servade" oss. Naglarna tog omkring 1,5-2 timmar och vi betalade 120 spänn var för hela kalaset. Helt galet. I Sverige hade 120 spänn knappt räckt till en nagel.

Laddade


Manikyr och pedikyr


Mina naglar <3

Som nya kvinnor kände vi hungern ta över så vi virrade till en restaurang som inte var kinesisk och slog till på en fyrarätters-middag. Vi åt, skrattade och njöt av att äta riktigt kött. Efter att ha spenderat två månader i HK där man bara får röka på speciella platser och måste fimpa på speciella ställen, var det svårt att fatta att man får röka ÖVERALLT. Folk tyckte vi var konstiga som frågade. Iaf, vi tog en taxi för 50 spänn (omg, alla tyckte det var superdyrt!) till ett spa på "andra sidan" stan som min roomie rekommenderat. För 526 kronor fick vi 90 min helkroppsmassage, 60 min ansiktsbehandling, ha på oss assköna kläder, sova där, frukost och fräscha upp oss med alla tänkbara produkter. Detta var ändå ett dyrt ställe! Menar de allvar? Var på ansiktsbehandling i somras i Sverige och betalade då 500 spänn bara för den. Jag älskar Kina. Vi hade sån tur att vi alla tre fick våra behandlingar i samma rum. Massagen var det underbaraste på länge och sen för andra gången det här året somnade jag under en ansiktsbehandling (det var också den andra ansiktsbehandlingen det här året = 100%ig) Vem somnar under en ansiktsbehandling? Massage är det bästa jag vet, och jag antar att jag blev så avslappnad att jag inte kunde kontrollera mig. Efter utförda behandlingar tog de fram täcken till oss och lät oss sova där. Underbart.

Spa

Hade beställt wakeup-call vid nio, man måste börja i tid om man ska hinna shoppa. Vi myste runt i våra underbart sköna kläder, med en så härlig känsla i kroppen och år "western" frukost, typ. Fräschade till oss, lämnade tillbaka de sköna kläderna (skit också) och beställde privat-bil.
Något som många ofta har problem med i Kina är att hitta folk som snackar engelska, vi hade sån sjuk tur. Vart vi än var fanns någon från HK som hjälpte oss att göra oss förstådda, och som skrev lappar på kinesiska som vi kunde ge till taxichaufförer. Vi frågade en man på spa:et, som gav oss namnet på ett billigt shoppingställe vilket blev privat-bilens destination. Vi kom dit, vi prutade, vi köpte. Påsarna i våra händer förökade sig på något konstigt sätt och humöret gick upp och ner på grund av prutande, arga kineser och shopping-lycka. Efter några timmar insåg vi att det var dags att äta. Det enda som inte får mig att ständigt tänka på nästa gång jag får äta är att shoppa. Det blev ett tryggt kort; McDonalds. Med ny nuggets-energi insåg vi att vi aldrig skulle palla bära på alla våra saker så vi köpte några nya väskor med hjul. Efter ungefär en timme var det dags att köpa en ny väska för att inte händer, armar eller axlar skulle gå ur led. D köpte stor sportig rygga som lastades full med alla nya skor. Sakta men säkert drog vi oss tillbaka till gränsen, rädda att åka fast i tullen med alla våra "converse" eller cigg. Det gick hur bra som helst, passerade gränsen, vinkade till vakterna och var sedan "hemma". Det kändes verkligen som att komma hem, till det man är van med. Galet.

Shopping


Åkte med varsin handväska, återvände med rejäl packning




Mina inköp. What up


Hong Kong-borna är verkligen mer chill med oss svennar. Visst folk fotar oss lite då och då, och ger oss komplimanger. Men i Mainland; menar de allvar? Alla STIRRAR, fotar, fnissar och säger att vi är vackra. Låt oss helst shoppa i fred.
Det är ett under att vi överlevde; den galna trafiken, alla ilskeutbrott orsakade av all prutning och allt släpande på våra nyinköpta saker. Resan var underbar, och jag hoppas vi hinner åka dit en gång till innan vi lämnar Hong Kong.

Kommentarer
Postat av: Mamma Mona

Nu packar vi! Hoppas allt funkar, så att vi ses på flygplatsen tisdag 2/11 kl 15.15, då kommer med Finnair.

Jag längtar!

/Ma

2010-11-01 @ 10:11:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0