Jul?

Skickade precis in min sista uppgift, så nu är det VERKLIGEN semester. Imorgon är det julafton, känns sådär verkligt. Imorgon är den enda dagen på året, eller i hela livet, som jag skulle byta stekande, soliga, vita stränder mot ett iskallt, översnöat Sverige. Julafton utan min familj är inte julafton.

Jag kommer sakna jule-frukosten. Alla samlade hemma. Jag, mamma, pappa och Ester pigga (som barn på julaftonsmorgon, typ) medan Isak och Josef är mindre glada och klagar på att de "aldrig får sova ut". Sedan stressen till det traditionella kyrkobesöket på förmiddagen, alla stressade, springer de 50 metrarna till kyrkan, alltid sena. Efter det är det dags för den ökända julpromenaden som alla barnen hatar, men ändå måste genomlida VARJE år, vilket med åren (trots att vi aldrig skulle erkänna det) tycker är ganska rolig. De senaste julaftnarna (?), -orna(?) vad vet jag, har vi bara varit familjen. Det är inte helt vanligt att vi alla är samlade, what can I say busy family. Men julafton är speciell; då är vi alltid familjen. Och eftersom vi bara är familjen gäller temat; fulast och skönast mjukiskläder vinner. Efter julpromenaden är det dags för julfika, julgodis och Kalle. Vi lägger oss i högar om tre och tre i de två assköna sofforna i tv-rummet. Någon somnar alltid eftersom Kalle kan vara det tråkigaste i världshistorien (oftast jag), men är det tradition så är det. Efter att jag torkat sömnen ur ögonen och dregglet från Ester (som jag däckat på) är det dags för julmiddag. Vi "lagar" maten "tillsammans" (lagar och lagar, vi plockar fram allt färdigt som vi köpt från diverse delikatess-diskar. Julmat är iofs halvgott, vi har flera gånger haft omröstning i familjen om att skippa den helt och köra japansk jul istället aka sushi; röstningen slutar alltid 4,5-1,5 till japansk jul. Alla barn vill ha sushi, mamma är splittrad och pappa är den traditionsbundna och enligt honom väger hans röst tyngst och räknas som 7 för att han är pappa och bestämmer, tror han). Så än så länge har vi svenska traditionell julmat. Vad gäller "tillsammans" är det oftast jag, ester och mamma aka kvinnorna i familjen som tar tag i det medan pappa fixar nåt viktigt, typ gör en espresso i hans superespresso-maskin eller spelar ett solo på nån gitarr medan isak och josef antingen sover eller slåss/brottas på golvet eller numera laddar hem coola appar på olika telefoner) Alla äter iaf, klagar på att "det var inte gott i år heller". Plockar undan, återigen "tillsammans". Sen tänder vi ljus, samlas i vardagsrummet och läser det traditionella julevangeliet. Vi sjunger julsånger, vilket de flesta älskar med mig i spetsen, medan andra aka isak och josef tycker att det är mindre kul. Vissa år när diverse el-instrument är inkopplade tycker de flesta att det är lite roligare. Sen är det dags för julklapps-utdelningen vilken oftast sköts av mig; jag är faktiskt äldst, okej!? Varje år säger mamma och pappa att "i år blir det inte så mycket julklappar" och "de barn som inte bor hemma får ju lite mindre". Det slutar alltid med att jag får mest!! (Vilket jag i hemlighet älskar). Sen är det dags för julklappsöppning; vi går varvet runt, en julklapp åt gången så att alla får se vad de andra får. Typ höjdpunkten. Sen efter att alla klappar är öppnade, vilket brukar ta lång tid med diverse kaffe- och toapauser försvinner alla åt olika håll och leker med sina nya julklappar. Sen är det bara allmänt mys med hela familjen samlad kvar på dagen. Helt enkelt årets bästa dag. Så den kommer jag sakna.

Det enda jag önskar mig i år är att Dilek ska bli frisk och må bra så att vi kan njuta av vår underbara semester fullt ut.
Har bokat hemresa nu. Den 8 feb är det jag som landar i Sverige. Ser fram emot det. Längtar efter Sverige, min familj, alla härliga människor och min garderob. Men först har jag 11 dagar kvar med the Vargül sisters. Sen en dryg månad med diverse Kungsör-bor. Och nu när jag lämnat in mina skoluppgifter, och D är på bättringsvägen, kan jag bara njuta och ha roligt innan det är dags att dra hem till Sverige och bli vuxen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0